Acest articol este dedicat mai degrabă celor care petrec timpul pe această rețea, decât părinților acestora.
În 2021 aplicația TikTok a fost descărcată de 2 miliarde de ori și are 1 miliard de useri activi care o accesează cel puțin o dată pe lună. Timpul mediu petrecut de userii care accesează zilnic TikTok este de 52 de minute și majoritatea userilor intră de mai multe ori pe zi pe această aplicație. Din cei un miliard de useri, 82% au postat cel puțin un clip pe TikTok. Peste 62 % dintre useri au vârste de până în 30 de ani, iar 32% dintre useri nu au împlinit 20 de ani.
Nu am găsit însă și următoarele informații: câți dintre cei 1 miliard de useri activi postează măcar o dată pe lună un clip pe Tik Tok, sau câte clipuri conține în prezent această rețea? În cazul Youtube există astfel de informații. Bănuiala mea este că numărul celor care postează frecvent conținut pe TikTok este mult mai mic decât numărul celor care intră pe TikTok să se uite. De ce contează aceste lucruri, voi explica în cele ce urmează:
Instant gratification
Rețeaua TikTok atrage userii să o folosească nu pentru că oferă posibilități nelimitate de a edita și încărca clipuri, ci pentru că oferă recompensă imediată celor care intră în principal să se uite. Această tehnică, numită în engleză "instant gratification", presupune ca userul să primească o recompensă sigură și imediată, de mică valoare, în detrimentul unei recompense valoroase potențiale, la un moment îndepărtat în timp. Din acest motiv, deși studiul poate oferi o recompensă valoroasă mai târziu sub forma unei meserii satisfăcătoare profesional și financiar, elevul sau studentul preferă recompensa imediată chiar dacă cu o valoare simbolică.
Cum funcționează acest mecanism psihic semiindus în cazul TikTok ( deși el este folosit și de celelalte rețele de socializare): algoritmul TikTok identifică rapid preferințele de vizionare ale userului și îi selectează în special conținut de acel tip. Gradul de satisfacție ca utilizator este astfel în creștere pentru că te simți recompensat de acel conținut care îți produce plăcere și timpul petrecut pe rețea crește. Pe de altă parte, userul privitor oferă instant gratification celor care au postat conținut, prin faptul că le apreciază clipul sau îl comentează. O altă recompensă este aceea că userul simte că preferințele sale sunt în trend, parte a ceva important. El "descoperă" lucruri care îi placeau, dar pe care nu și le imagina puse astfel în operă. În plus, consideră că rețeaua îi oferă șansa să descopere clipuri pentru care, arătându-le altora, va fi apreciat. Efectul negativ ca urmare a acestor lucruri este ușor de bănuit. Userul privitor, mai ales cel foarte tânăr care se află în plin proces de formare a caracterului, devine dependent de aceste recompense imediate, și își formează o conduită în general superficială. La maturitate, acest individ va avea pretenția să primească fără să ofere nimic în schimb, va aștepta beneficii nedublate de un efort de obținere a lor, iar impactul cu realitatea va avea efecte importante asupra sănătății sale mentale, sub forma unor posibile depresii severe post eșec, dar și asupra apropiaților săi ce se vor simți neapreciați de acesta și nu vor înțelege cauza superficialității relației cu individul în cauză.
Efectul asupra imaginației
Unul dintre cele mai nocive efecte ale folosirii intense a TikTok este chiar în contrast cu unul din scopurile declarate ale acestei rețele , stimularea imaginației. Spuneam mai sus că bănuiala mea ar fi că numărul celor care posteză frecvent este sensibil mai mic decât al celor care de obicei doar se uită. Sigur că pentru unii clipurile TikTok sunt sursă de inspirație și motivație pentru a produce conținut original, dar pentru marea majoritate a userilor, avalanșa de conținut devine, în timp. un substituient pentru propria imaginație. Userul privitor înlocuiește treptat imboldul de a produce conținut cu acela de a se mulțumi cu ceea ce primește de la alții. Și chiar dacă, la un moment dat, are intenția să creeze conținut, pe măsură ce vede mai multe clipuri, se descurajează realizând că nu poate produce ceva ce poate concura cu sutele de clipuri "tari" pe care le-a văzut în ultima perioadă. Resemnarea îl conduce către un statul de simplu descoperitor și distribuitor de conținut. Ex. preferă să îți arate o glumă spusă de cineva pe TikTok decât să o reproducă în modul său personal, să o povestească. În acest fel, orice intenție de a conferi o notă personală interacțiunii cu această rețea este anulată și inlocuită cu ceva mult mai facil. Userul trăiește astfel experiențele altora ca și cum ar fi ale sale. Este în fapt același efect pe care au și telenovelele asupra privitorilor de vârsta a treia: falsa trăiere în fața televizorului a unor povești simple de viață, în lipsa posibilității de a le mai experimenta în realitate.
Din acest articol nu aș vrea să se înțeleagă că rețeaua TikTok e bună sau rea. Totul ține de modul în care fiecare dintre noi folosim aceste instrumente ale lumii moderne, pentru că în fapt, nimeni în afara noastră nu ne obligă să le folosim fie într-un sens stimulativ pentru imaginație sau, dimpotrivă, pentru a ne distruge și fărâma care ne-a mai rămas din ea.